Dacia Lodgy 1.5 dCi 90 7p

Fordele og ulemper ved Dacia Lodgy - sammenlignet med andre biler med høj kabine i samme priskategori

Jeg har sammenlignet med følgende nye biler (maj 2013):
Citroen Berlingo
Citroen C3 Picasso
Fiat Qubo
Skoda Roomster
VW Caddy
Øvrige biler såsom Renault Gran Scenic, m.fl. er væsentligt dyrere i indkøb, og kan efter min mening ikke længere sammenlignes, da det så bliver en helt anden kategori.

Fordele:
* Langt billigere i indkøb end tilsvarende biler med høj kabine. Med aircon, metallak, højdejusterbart rat, højdejusterbart sæde, leveret med plader på koster den ca. 180.000kr i alt.
* Lav grøn ejerafgift (vægtafgift), da den er specificeret til hele 23.8km/l. (2760kr/år)
* Kører rigtig godt og har en god motorlyd.
* 7 sæder.
* De bagerste 2 sæder kan tages helt ud af bilen, således at man opnår maksimal bagagerumsplads.
* Dejlig høj kabine. Man sidder ikke og føler sig klemt inde. Den er også lang og rummelig.
* Integreret bluetooth og mikrofon, så ens mobiltelefon kobles direkte på bilens mikrofon og højttalere. Fuldt integreret, så mobiltelefonens telefonbog overføres til bilen, så man kan ringe op via bilens display og bilens taster.
Ulemper:
* Haynes laver ikke reparations-håndbog til denne bilmodel. I hvert fald ikke endnu.
* Den integrerede mikrofon er kun god til korte samtaler, da der er ekko hos modtageren man taler med.
* Brændstof-måleren rapporterer ret upræcist, når den er ved at være tom. Den viste 120km tilbage, og efter 10km kørsel viste den 90km tilbage. 7km senere viste den "--" og bippede kortvarigt, samt begyndte at blinke med ikon for manglende brændstof. Det kunne være rart, hvis man kunne følge bedre med på de sidste par liter i tanken, i stedet for blot at få "--".
* Sideruderne ved forsæderne afrimes ikke, når vinduerne køres ned og op igen. Det må være listerne, som ikke slutter så tæt omkring glasset som på mine andre biler.
* Aircondition er underdimensioneret i forhold til den store kabine.
* Blinkerarm for ringe holdbarhed.

Reperations-historik:
* Efter 5000km (3mdr): Blinkerarmen udskiftet på garantien. Den begyndte at hoppe for langt nedad, når den gik retur fra blink mod højre. Det resulterede i at den så blinkede kortvarigt mod venstre.
* Efter 5000km (3mdr): Kørecomputeren/motorstyringen er blevet software-opdateret, da brændstofmålingen med km/liter viste helt forkert.
* Efter 20000km (1 år): Pære under klimastyrings-knapperne sprang. Blev skiftet på garantien, men det var bøvlet at få Renault til at acceptere det som en garantisag.
* Efter 30000km (1½ år): Fejl på tændingslås (nøgle kan ikke komme i tændingslås uden brug af skruetrækker....). Udskiftes på garantien.
* Efter 41500km (2½ år): Pære under klimastyrings-knapperne sprang igen. Blev skiftet på garantien
* Efter 63000km (3 år): Blinkerarmen udskiftet på garantien igen. Denne gang var det nærlys-delen som var gået i stykker i blinkerarmen, når man blinker til ventre.

Brændstofforbrug
Bilen har i praksis i snit kørt 19,8km/l (målt over samtlige optankninger). Det er rigtig flot, taget den store 7-sæders bil i betragtning.
Brændstof-måleren viser 3-11% for optimistisk (gennemsnitligt 7% for optimistisk), så den kan man ikke helt benytte. Kurven nedenfor viser dens målinger versus mine målinger i praksis.
De tre bedste målinger var sommerferien 2015 med meget lidt trafik på vejene og forsøg på at køre absolut længst muligt pr. liter. Det lykkedes at få den op på lidt over 23km/l i snit hen over ca. 3000km. Rigtig flot.
Omvendt kan den også være ret tørstig, hvor den en sommerferie kom helt ned på 16km/l, hvor vi var 6 personer i bilen og havde meget travlt på motorvejen for at nå en færge.
 Blå symboler : Det reelle forbrug.
 Røde symboler: Bilens eget estimat.


Set hen over et år, så er der tydelig sammenhæng mellem årets måneder og benzinforbruget. Det skyldes formentligt at motoren varmes hurtigere op om sommeren, eller at dækmodstanden er større om vinteren (slud og vinterdæk):


Crash test - det som bilen er berygtet for!
Dacia Lodgy har fået meget kritik på grund af kun 3 stjerner i euroncap crashtesten fra år 2012. Men er de nu også retfærdige i deres dom ??? Det mener jeg ikke at de er!
Derfor endte jeg også med at købe en Dacia Lodgy efter at have undersøgt markedet for alternativer.
Eksempel 1:
Dacia Lodgy har fået kritik for dårlig whiplash-test (påkørsel bagfra). Men både Citroen C3 Picasso og Citroen Berlingo har fået langt dårligere resultat i whiplash-testen, og flere andre biler (eks. Skoda Roomster og VW Caddy) er slet ikke med på listen over testede biler m.h.t. whiplash.
Eksempel 2:
Den har fået kritik for at det er svært at se om passager-airbag er slået til eller fra. Det er super let at se på min bil, og der er en fin lampe som lyser, når airbag'en er deaktiveret. Det virker som om at EuroNCap har testet det på en anderledes udgave af bilen.
Eksempel 3:
EuroNCap giver den kritik for manglende ESP. Men fakta er at alle Dacia Lodgy modeller i Danmark har ESP jvf. Dacias hjemmeside.


Kender du til en bilmodel, som du mener er et bedre valg, og som:
* er høj i kabinen
* har en lav indkøbspris
* kører langt på literen
* har plads til mindst 5 personer (mindst 5 seler)
, så vil jeg gerne høre om det! Indtil videre har jeg ikke fundet andre som kommer op på niveau med Dacia Lodgy. Jeg kan kontaktes her.



Telefon-holder
Jeg kan anbefale Brodit ProClip til Dacia Lodgy. Den monteres let, og den sidder meget stabilt og vibrerer ikke under kørsel. Men den sidder en smule lavt i forhold til udsynet til trafikken, så blikket sænkes en anelse for meget. Måske det kan løses ved at montere en plade, så telefonholderen kommer højere op. Det afhænger selvfølgelig af hvilken telefonholder man monterer på Brodit ProClip'en. En anden ulempe ved den er, at den tager udsynet til passager-airbag-lampen. Men det er småting efter min mening, og jeg synes det er en rigtig god løsning som telefonholder.



Last modified 2016-09-05